Bookmaker Circus en Standard Luik gaan samen verder

11 juni 2021

Alle ogen zijn momenteel gericht op het EK, maar ondertussen gaan de zaken in het competitievoetbal gewoon door. En dan hebben we het niet alleen over al die transfers die het nieuws halen. Vergeet de transfer van Sergio Aguëro naar FC Barcelona en negeer de berichten over een mogelijk komst van Erling Haaland bij Chelsea. Er valt namelijk ook nieuws te melden uit bookmakersland. Bookmaker Circus maakte afgelopen donderdag bekend dat de samenwerking met Standard Luik wordt verlengd. Nog minimaal één seizoen gaan de twee partijen met elkaar door. Dat is goed nieuws voor iedereen die Luik een warm hart toedraagt!

Luikse roots als basis voor een mooie samenwerking

Sinds 2018 prijkt de naam Circus trots op de achterkant van de shirts van Standard Luik. Dat de twee partijen destijds voor elkaar kozen, was geen verrassing. Bookmaker Circus heeft Luikse roots, en in combinatie met de liefde voor voetbal bleek een samenwerking met Standard de enige logische keuze. Inmiddels is het alweer vier jaar geleden dat de eerste contracten werden getekend. Het is nu tijd om opnieuw een handtekening te zetten, want Circus blijft Standard Luik tijdens het complete seizoen 2021/22 steunen. Nu nog zien of deze samenwerking de Luikse club weer aan de top van het Belgische voetbal kan brengen.

Bookmakers en shirtsponsoring: een goede combinatie

Het nieuws dat Circus en Standard Luik hun samenwerking verlengen, is geen grote verrassing. Deze contractverlenging past namelijk perfect bij het doel dat de bookmaker zichzelf enkele jaren geleden heeft gesteld. Circus wil een aantal Belgische ‘projecten’ op de langere termijn bijstaan zodat iedereen optimaal kan profiteren van de samenwerking. Want natuurlijk hebben zowel de bookmaker als de voetbalclub profijt van zo’n deal.

Bookmakers en shirtsponsoring gaan heel goed samen. In de Belgische competities zien we daar al jaren een paar voorbeelden van. Unibet en Club Brugge zijn een mooie match, en ook stadsgenoot Cercle heeft nauwe banden met een gokbedrijf. Geen Unibet uiteraard, maar wel het populaire Napoleon Games. Standard Luik, Club Brugge en Cercle zijn overigens in goed gezelschap. Ongeveer een derde van de clubs die zich in de hoogste divisie van België proberen te handhaven, heeft een gokbedrijf als sponsor. Vooral langdurige samenwerkingen zijn erg geliefd bij zowel bookmakers als voetbalclubs.

Niet iedereen juicht de steun van gokbedrijven toe

Shirtsponsoring van gokbedrijven is niet onomstreden. Zo kreeg Club Brugge in 2019 veel kritiek te verduren toen de naam Unibet prominent op de voorkant van de shirts kwam te staan. Tot dan toe kregen de bookmakers een wat minder aanwezige plek op het shirt toegewezen. Club Brugge brak met die traditie, tot groot ongenoegen van verschillende verslavingsexperts. Zij staan niet te springen om het feit dat de vergrote zichtbaarheid van bookmakers het gokken normaliseert.

Als fanatiek speler weet je ongetwijfeld dat het gokken op voetbal geen problemen hoeft op te leveren. Zolang je je hoofd erbij houdt, genoeg pauzes inlast en inzetlimieten instelt, is er weinig aan de hand. Toch heeft (online) gokken ook een keerzijde. Er zijn zelfs clubs die om principiële redenen geen deal willen sluiten met een gokbedrijf en niet met de naam van een bookmaker op hun shirt willen rondlopen. Standard Luik ziet juist de voordelen van een stabiele sponsor zoals bookmaker Circus. Gelijk hebben ze, want met de steun van Circus kan Standard misschien weer de topclub worden die het ooit was.

Welke voordelen hebben Circus en Standard van hun samenwerking?

In het gezamenlijke statement liet Circus-CEO Emmanuel Mewissen al weten waarom de samenwerking tussen de twee partijen is verlengd: Net zoals Standard steunen wij op onze Belgische aanwezigheid om onze zichtbaarheid op internationaal vlak te ontwikkelen.” En dat is precies waar het bij dit soort deals om draait. De bookmaker wil een stabiel merk opbouwen, het liefst op internationaal niveau. Een voetbalclub die de aandacht heeft vanuit verschillende delen van de wereld, is dan ook erg interessant.

Voetbalclubs als Standard Luik hebben natuurlijk ook profijt van een deal met een gokbedrijf. Alexandre Grosjean, CEO van Standard Luik, zegt hierover: “Onze twee entiteiten willen hun lokale wortels in de verf zetten en tegelijkertijd een kwalitatief merkimago ontwikkelen op nationaal en zelfs internationaal niveau.” Dat klinkt mooi, maar uiteindelijk is geld gewoon de drijfveer. De sponsordeal met Circus geeft Standard weer wat ademruimte. Dat is hard nodig ook, want het kan beter dan de zesde plaats van afgelopen seizoen. Nog niet zo lang geleden streed Standard Luik mee in de top 3 van de competitie. In Luik hopen ze dat de top van de competitie snel weer in zicht komt. Kan de contractverlenging met bookmaker Circus daar aan bijdragen? Indirect misschien wel, want Standard mag erg blij zijn met zo’n stabiele factor als Circus. Ook al biedt de samenwerking met Circus niet genoeg financiële vrijheid om deze zomer een paar dure inkomende transfers te realiseren.

Steun je Standard Luik graag met een weddenschap, dan weet je natuurlijk ook waar je moet zijn. Bij bookmaker Circus valt er genoeg te wedden als Standard in het volgende seizoen weer zijn Pro League-wedstrijden speelt.